Ben je al wel eens verhuisd? Dan weet je waarschijnlijk ook dat er best veel bij komt kijken. Niet alleen moet je natuurlijk eerst op jacht naar de perfecte woning waar je de komende jaren je thuis van wilt maken. Daarna moet je gaan bedenken hoe je het wilt inrichten. Van de kleur die je op de muren wilt hebben tot aan de gordijnen voor het raam. Van kasten tot aan een comfortabele bank. En op het laatste moment mag je ook nog eens alle spullen die je al hebt in dozen gaan verpakken om ze vervolgens op de andere locatie weer allemaal uit te pakken. Stiekem best veel werk, maar dan zit je daarna ook weer een tijd lang in je nieuwe huis. 

 

Maatje groter
Iets waar je misschien minder snel bij stilstaat is de enorme impact die het heeft als een grote school moet gaan verhuizen. Bijvoorbeeld omdat er een nieuw gebouw is om zo aan alle eisen en wensen te kunnen blijven voldoen. Er moet in zo’n geval ingepakt worden vaak nog tijdens de lesdagen. Je kunt dus niet zomaar een doos volgooien, maar er moet een heel plan aan ten grondslag liggen zodat er niets wordt ingepakt wat op de laatste dag nog gebruikt moet worden. Bij een basisschool gaat dit dan al vaak om minimaal acht klassen. Hoe leuk is het voor de kinderen als ze hier dan ook actief bij betrokken worden? Dat is ook nog eens super leerzaam voor ze.

 

Terug in de schoolbanken
De schoolinrichting kan natuurlijk pas als allerlaatste worden ingepakt. En moeten daarnaast ook weer als eerste in de nieuwe klaslokalen komen te staan. Toch zal er in de praktijk bij een verhuizing van school vaak ook meteen geïnvesteerd worden in nieuwe schoolmeubelen. Zo is alles weer fris, nieuw en kan het weer jaren mee. Het scheelt ook een hoop gesjouw en tijd. Om van de oude schoolbanken af te komen geeft een school dan vaak de mogelijkheid aan ouders om een bankje op te komen halen. Super leuk voor in huis. Zeker als je zelf nog kleine kinderen hebt. Kunnen ze schooltje spelen. Of op een ideale hoogte thuis oefenen met schrijven of leren voor een proefwerk. Een makkelijke manier om ook thuis een duidelijke scheiding aan te brengen tussen wanneer een kind kan spelen en wanneer er serieus gewerkt moet worden in de oude schoolbanken.